Ombudsman krijgt meer klachten

De Nationale ombudsman heeft afgelopen jaar ruim 38.147 klachten gehad, bijna tweeduizend meer dan het jaar ervoor.
Ombudsman Reinier van Zutphen ziet dat de overheid in 2015 burgers onnodig in problemen heeft gebracht. „Iedereen moet voor de overheid in een standaard hokje passen”, zegt hij. De ombudsman wijst erop dat als mensen ingewikkelde formulieren invullen en daar een klein foutje bij maken, ze direct als fraudeurs behandeld worden door de overheid.

Komend jaar gaat Van Zutphen zich onder meer richten op de digitalisering die de overheid doorvoert. Niet om die ontwikkeling tegen te houden, zegt hij, maar wel om in de gaten te houden of iedereen die bij kan benen. Vooral ouderen hebben moeite met de digitaliseringsslag.

Vandaag werd ook Kinderombudsman Margrite Kalverboer beëdigd. Over het vertrek van haar voorganger, die Van Zutphen niet meer wilde, ontstond veel ophef. „Ik hoop dat we een korte, hevige en roerige periode hiermee af kunnen sluiten”, zegt Van Zutphen daar over.

Ook Kalverboer zelf zegt „de reuring” achter zich te willen laten. Ze zegt zich in te willen zetten voor „de kinderen aan de randjes”. Met de meeste minderjarigen gaat het namelijk hartstikke goed, maar een klein deel dreigt volgens Kalverboer buiten de boot te vallen.