COLUMN KLACHTENKOMPAS

imgres

Als spreekuurhouder van de Cliëntenraad ontvang ik veel mensen die verschillende vragen op sociaal en juridisch gebied hebben en mij om hulp en advies vragen. 

Soms is de vraag of wij namens de Cliëntenraad willen meegaan naar de gemeente om hen tijdens een gesprek met een klantmanager te ondersteunen. Vaak wordt ook ons hulpingeroepen om formulieren in te vullen.

Ook afgelopen week zijn een van mijn collega’s en ik  bezig geweest om de bekende formulieren Kwijtschelding Waternet in te vullen. Nadat ik het formulier had ingevuld bleek er nog een vraag te zijn. Het ging om een brief van een deurwaarder. En wel met de naam Invoned.

Invoned positioneert zichzelf als een innovatieve invorderingsorganisatie voor lokale overheden. Met andere woorden, de deurwaarder van de gemeente.

Nu bleek mijn klant niet zo goed de Nederlandse taal te beheersen en ik las in de brief dat de deurwaarder van Invoned twee weken eerder al een huisbezoek had afgelegd bij het gezin om de inboedel op te schrijven. Gelukkig voor het gezin is gebleken dat zij niet thuis waren op de datum die in de brief stond vermeld. De invordering bleek te gaan om een betalingsachterstand van de gemeentebelasting. Dit vertelde de man van het callcenter van Infoned die mijn vragen namens meneer wel wilde beantwoorden om een betalingsregeling te treffen.

Op mijn vraag of zij ook een babykamer in beslag konden nemen was het antwoord gelukkig ‘nee’. Vervolgens toen ik vroeg hoe het toch kon dat het gezin helemaal niets wist van deze schuld omdat zij al een aantal jaren een schuldhulpverlener hebben die leefgeld overmaakt informeerde de Infoned medewerker:” Die mensen gooien de schulden over de schutting en denken dat ze er van af zijn, maar zo werkt het niet”. Deze opmerking kwam hard binnen en met name de toon die meneer gebruikte.

Ik vroeg Infoned onmiddellijk een brief te sturen aan de PMA Cliëntenraad dat ik melding deed van het feit dat het gezin een traject loopt bij de afdeling schuldhulpverlening van de gemeente Amstelveen (Balans). De vordering was namelijk namens de gemeente Amstelveen, afdeling gemeentebelastingen. De afdeling Balans en de afdeling Gemeentebelastingen hadden de brief en het huisbezoek kunnen voorkomen. Gelukkig heeft afdeling Balans van de gemeente de kwestie snel opgepakt nadat ik hen had gebeld. En de baby? Als u dit leest is de baby geboren: Het is een jongetje.

Klachtenkompas.nl is een initiatief van de Consumentbond waar je klachten kan indienen. Bijzonder aan de site is dat je kan zien wie er nog meer klachten heeft ingediend tegen een instantie of organisatie. Ook de inhoud van de klachten kan je lezen. Altijd een prettig idee te weten dat je niet de enige bent.

Wil Groeneweg-Roode
Spreekuurhouder PMA Cliëntenraad